Vanavond mag ik een elevatorpitch houden bij One Twente, mezelf presenteren in één minuut. Ik vind dat als introvert zijnde knap lastig en heb ik er maar de tijd voor uitgetrokken om het goed voor te bereiden.

Als loopbaanadviseur weet ik natuurlijk veel over de elevatorpitch. Ik heb daar veel over gelezen, van gezien, weet hoe de opbouw eruit kan zien, wat de verschillende vormen zijn en heb er ook wel eens één als oefening voor mezelf uitgeschreven. Echt gebruikt heb ik hem niet maar ik vond de oefening wel zo waardevol dat ik het ook veel aan kandidaten heb geadviseerd. Ik vind het ook geweldig leuk om naar de elevatorpitch van kandidaten te kijken en deze scherp te maken. Je zou dan ook wellicht verwachten dat ik de mijne zo even uit de mouw schud maar zo werkt het niet.

Ik kan wel een elevatorpitch schrijven maar ik weet dat ik hem ook moet presenteren en wel aan een grote groep ondernemers. Daarbij heb ik besloten dat ik wil vertellen waarom ik doe wat ik doe. Ik vind dat werk gedaan moet worden door degene die dat het beste kan en niet door degene die vooral het beste kan roepen hoe goed hij is. Dat is mijn drijfveer om loopbaanadvies te geven, me te specialiseren in introverte professionals en om HR-advies te geven. Dat is dus een heel persoonlijke elevatorpitch en daarmee heb ik het mezelf niet gemakkelijk gemaakt.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een veel zakelijker pitch. Je hebt per slot meestal maar één minuut en als je dus kort opnoemt wie je bent, wat je doet en wat je sterke punten zijn dan is die minuut zo voorbij. Je kan daar dan nog aan toevoegen voor wie je graag zou willen werken en wat jouw toegevoegde waarde is en dan heb je een mooie pitch. Veel adviezen gaan daarnaast nog over ijsbrekers en “iets” dat blijft hangen maar dat soort zaken lijken mij vooral geschikt voor de echte talenten onder ons. Het afstemmen van de boodschap op de doelgroep is nog wel van belang. Vaak leg ik werkzoekenden uit dat de buurman echt niet snapt wat een bepaalde functienaam inhoudt en dat je aldus een andere pitch hebt voor bedrijven en vakgenoten dan voor persoonlijke contacten.

Het vertellen van het waarom wordt steeds meer geadviseerd aan ZZP-ers en is een trend die ik als loopbaanadviseur natuurlijk van harte ondersteun. Als je kan vertellen waarom je iets doet, weet je heel goed wat je drijfveren zijn en dat geeft je een ongekende kracht. Ik zal mensen die uitkijken naar ander werk dan ook zeker blijven adviseren om een elevatorpitch voor te bereiden, al was het maar om voor jezelf weer scherp te stellen wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Als je dan ook nog weet waarom je dat doet en waarom je daar goed in bent, ben je echt al heel ver.

Ook als je je pitch uiteindelijk alleen aan je hond presenteert of helemaal niet dan heb je er nog steeds wat van geleerd. Een elevatorpitch houden voor een groep is uiteindelijk ook voor veel extraverte mensen nog spannend. Als introvert heb ik geaccepteerd dat het mij meer moeite kost en ik dus veel oefening nodig heb. Dat neemt niet weg dat ik me in de voorbereiding voor vanavond als zo’n vierjarig kind voel dat vroeger in een tekenfilmprogramma voor de camera mocht: “Ik ben Yvonne, ik ben 4 jaar en doe miep miep na: “miep miep”.